Polska branża kosmetyczna nabiera rumieńców. Nasz rodzimy rybek kosmetyczny jest coraz większy i konkurencyjny. Wystarczy zaznaczyć choćby, że według raportu „Branża kosmetyczna. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie” przygotowanego w maju 2019 roku przez Departament Strategii i Analiz Międzynarodowych PKO Banku Polskiego wartość polskiego rynku w 2017 roku wyniosła 3,7 mld euro według cen detalicznych. Co więcej, jesteśmy 6. największym rynkiem w Europie.
Polskie kosmetyki: wartość rynku kosmetycznego na świecie
Z raportu „Branża kosmetyczna. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie” przygotowanego w maju 2019 roku przez Departament Strategii i Analiz Międzynarodowych PKO Banku Polskiego wynika, że:
-
wartość rynku kosmetycznego na świecie wyniosła w 2018 roku 366,5 mld euro. Co więcej, prognozowany jest dalszy wzrost rynku do 409 mld euro w 2023 roku!
-
Stany Zjednoczone są największym rynkiem kosmetyków na świecie, generującym przychody w wysokości 67 mld euro według cen detalicznych,
-
światowym liderem eksportu jest Francja posiadająca udział w rynku na poziomie ponad 13,5%. W 2018 roku wyeksportowała kosmetyki o wartości ponad 16,7 mld euro,
-
Stany Zjednoczone są światowym liderem w imporcie kosmetyków (10,4% światowego importu branży). W 2018 roku nabyły one kosmetyki o wartości ponad 12,8 mld euro.
Polskie kosmetyki: konsumpcja, eksport, import
Raport PKO Banku Polskiego „Branża kosmetyczna. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie” wylicza:
-
polski rynek kosmetyczny jest 6. największym w Europie pod względem przychodów uzyskanych ze sprzedaży kosmetyków. Wartość polskiego rynku kosmetyków w 2017 roku wyniosła 3,7 mld euro według cen detalicznych,
-
konsumpcja kosmetyków per capita wyniosła 96 euro w 2017 roku, co oznacza wzrost o ponad 23% w stosunku do 2014 roku, jednakże wzrost w 2017 roku w wysokości 10,3% był najwyższy w UE,
-
w latach 2014-2018 eksport kosmetyków z Polski wzrósł o ponad 47,1% z poziomu 2,2 mld euro do 3,3 mld euro wg danych International Trade Center,
-
Polska jest 13. największym eksporterem kosmetyków na świecie, z udziałem na poziomie 2,6%,
-
w latach 2014-2018 import kosmetyków do Polski wzrósł o ponad 49,2% z poziomu 1,6 mld euro do 2,4 mld euro wg danych International Trade Center,
-
Polska jest na 17. miejscu wśród największych importerów kosmetyków na świecie z udziałem na poziomie 1,9%.
Wartość polskiego rynku kosmetyków wyniosła w 2017 roku 3,7 mld euro według cen detalicznych. Polski rynek kosmetyków odnotował 41% wzrost w latach 2008-2017.
Dominującym segmentem rynku kosmetyków jest segment masowy, który dalej powinien utrzymać swoją popularność.
Największy udział w rynku w Polsce miały przybory toaletowe oraz kosmetyki do pielęgnacji skóry, których udział wyniósł ponad 50%.
Głównym kierunkiem eksportowym dla polskich producentów są kraje Unii Europejskiej. Największym Największy udział (31,8%) w strukturze polskiego eksportu branży kosmetycznej w 2018 roku miał segment preparatów do upiększania i malowania oraz preparaty do pielęgnacji skóry. Największym odbiorcą w 2018 roku były Niemcy, do których trafiło 13,8% polskiego eksportu kosmetyków. Trzej kolejni odbiorcy to Rosja, Wielka Brytania i Belgia, którzy nabyli łącznie 30,4% eksportowanych przez Polskę produktów. 10 największych krajów importerów produktów polskiej branży kosmetycznej odpowiada za blisko 67,6% polskiego eksportu.
Struktura polskiego eksportu branży kosmetycznej w 2018 roku – trzy najważniejsze produkty:
-
30,2% Preparaty do upiększania i pielęgnacji skóry,
-
14,0% Perfumy i wody toaletowe,
-
11,2% Pasty i proszki i płyny do czyszczenia zębów.
Polska branża kosmetyczna jest zdominowana przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Liczba firm w branży kosmetycznej w latach 2011-2016 wzrosła o 53% z 307 do 471. Według danych za 2016 rok średni stan zatrudnienia w firmie kosmetycznej wyniósł 35,5 pracownika.
Według danych Eurostatu liczba zatrudnionych w branży kosmetycznej wzrosła i w 2016 roku wyniosła 16 707, co oznacza wzrost w stosunku do 2011 roku o 18,0%.
Polskie kosmetyki: „Raport o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju”
Z „Raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju” stworzonego przez Deloitte, Kosmetyczni.pl i POLITYKA INSIGHT dowiadujemy się m.in., że tym, co decyduje o sukcesie polskich kosmetyków. Wśród czynników wymienia się:
-
różnorodność i adaptację,
-
wysoki poziom produktów,
-
kapitał ludzki,
-
korzystną lokalizację,
-
niskie koszty pracy,
-
wspólny rynek dzięki UE.
Raport jako największe rodzime firmy podaje:
-
Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris,
-
Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków,
-
Oceanic,
-
Eveline Cosmetics,
-
Inglot,
-
Bielenda Kosmetyki Naturalne,
-
Delia Cosmetics,
-
Laboratorium Kosmetyczne Floslek Furmanek,
-
Bell,
-
Laboratorium Kosmetyczne Joanna,
-
Fabryka Kosmetyków Pollena Ewa,
-
Miraculum.
Bibliografia:
Wykorzystane raporty:
1. Kosmetyczni.pl – raport o stanie branży kosmetycznej.
2. Wspieramyeksport.pl – raport Branża Kosmetyczna 2019