Przy stosunkowo małej populacji wynoszącej zaledwie 5 mln ludzi zaskakujące jest to, że siła nabywcza Norwegii może rzucić wyzwanie nawet największym gospodarkom ze względu na wysoki standard życia i minimalną lukę w zasobach. Pod względem gospodarczym Norwegia ma wyrafinowany i stabilny wolny rynek z ogromnymi zasobami naturalnymi, wydajną kulturą biznesu i niskim poziomem korupcji. Dla inwestorów zagranicznych głównymi możliwościami rozwoju są owoce morza, drewno i wyroby metalowe, telekomunikacja, sprzęt hydroenergetyczny oraz ropa i gaz. To także całkiem dobre miejsce na małe biznesy dla osób, które chcą zacząć od czegoś małego. Jeśli szukasz inspiracji na własną działalność w tym państwie, spójrz na nasze pomysły. Być może coś przekona cię do zrobienia tego pierwszego kroku.
Kultura biznesowa w Norwegii: skandynawskie wartości pracy
Myśląc o własnej działalności właśnie w tym miejscu na mapie świata miej świadomość, że norweska kultura biznesu oparta jest na skandynawskich wartościach pracy. Jedną z najbardziej ważnych wartości jest nacisk na równość, co przekłada się na niewielki stopień hierarchii, płaską strukturę i nieformalną komunikację.
Wysoki poziom zaufania w tutejszym społeczeństwie wpływa także również na wydajność budowania biznesu bez jakiejś dużej struktury.
Norwedzy cenią sobie współpracę. Na poziomie firmy powinna ona istnieć między pracodawcą a pracownikiem czy kierownikiem a jego podwładnymi. Na wyższym szczeblu dotyczyć będzie podmiotów takich jak rząd, federacje pracodawców i organizacje pracownicze.
Liczy się tu odpowiedzialność i inicjatywa. Kładzie się nacisk na to, co będzie budowało, rozwijało i wzmacniało. Na pracę patrzy się przez pryzmat produktywności, kompetencji czy motywacji.
To, co ważne z perspektywy obcokrajowca, to zrozumieć tutejsze zasady. Jako osoba zarządzająca jesteś tu bardziej kimś w rodzaju trenera niż kogoś, kto wydaje rozkazy. Pracowników należy angażować w podejmowanie decyzji i dać im do zrozumienia, że traktuje się ich jak równych sobie. Płaską strukturę należy postrzegać jako narzędzie do osiągania wyników. Jeśli to cię nie przekonuje, raczej trudno będzie odnaleźć się w tej rzeczywistości.
Biznes w Norwegii: kilka pomysłów
Myślisz o czymś swoim, ale nie możesz się zdecydować? Masz pomysł, ale nie jesteś do końca pewnym czy to coś, co ma szansę wypalić? Szukasz inspiracji?
Przygotowaliśmy dla ciebie kilka inspiracji, które być może natchną cię do podjęcia działania. Oto one!
-
Tłumacz – usługa ta cieszy się zainteresowaniem. Zwróć uwagę na to, że zarówno po stronie norweskiej jak i po stronie wielu zagranicznych przedsiębiorców i różnej wielkości firm barierą jest język. Są jeszcze osoby prywatne oraz instytucje i organizacje. Wszyscy potrzebują wsparcia we wzajemnym zrozumieniu i skomunikowaniu się. Tłumacz jest tu więc kimś w rodzaju budowniczego wznoszącego pomost pomiędzy dwiema stronami, które chcą zawrzeć ze sobą „znajomość”.
-
Import lub eksport towarów – masz w Polsce firmę? Choć nie jest to proste zadanie, być może opłaca ci się stać się importerem lub eksporterem. Zanim jednak podejmiesz jakiekolwiek działania zrób dogłębne badania rynku, przyjrzyj się firmom, które mogłyby zostać twoimi partnerami biznesowymi, prześledź wszystkie wymogi prawne. Dopiero po podjęciu tych wszystkich kroków i mając dokładne liczby na biurku zacznij działać. Pośpiech nie służy nikomu w poważnych sprawach.
-
Kawiarnia – jeśli znajdziesz naprawdę dobrą lokalizację i będziesz parzyć nieziemską kawę, masz sukces gwarantowany. Przyda się jeszcze pomysł na sam lokal, im bardziej wyróżnisz się lub wpasujesz się w gusta swoich potencjalnych klientów, tym lepiej na tym wyjdziesz. Oczywiście bycie smakoszem kawy to punkt wyjścia do prowadzenia tego rodzaju biznesu.
-
Restauracja z jedzeniem na wynos – ponownie, liczy się lokalizacja. Możesz nadać jej koloryt polski – głodni Norwedzy i Polonia zapewne chętnie będzie chciała zamówić coś u ciebie. Ważne, abyś wyrobił dobrą markę i od początku serwował wyśmienite jedzenie, niezależnie od tego z jakiej półki cenowej ono będzie. Jeśli kliencie zasmakują w nim, będą wracać i polecać cię wszystkim swoim znajomym.
-
Usługi sprzątania – możesz celować w klientów firmowych (duże biura, korporacje, inne) oraz w klientów indywidualnych /prywatnych. Jeśli podejdziesz profesjonalnie do tematu, stworzysz solidną markę godną zaufania na pewno ten pomysł na biznes ma perspektywę. W tym sektorze liczą się ludzie, którzy razem z tobą będą tworzyli twoją firmę, czyli ci „pracujący” na jakość usługi. Zwróć więc baczną uwagę na osoby przez ciebie zatrudniane.
-
Przewodnik wycieczek – w każdym miejscu, w Norwegii również, prostym i szybkim sposobem na coś własnego jest zostanie przewodnikiem wycieczek. Możesz organizować je dla swoich rodaków, a przy znajomości angielskiego i norweskiego masz o wiele szerszy zasięg. Poza tym pomysłem są także wycieczki spersonalizowane pod konkretnych klientów.
-
Fotograf – znasz się na zdjęciach? Masz dobry sprzęt? Potrafisz zrobić naprawdę ciekawe fotografie? Możliwości jest tu wiele, ale najlepiej skupić się na określonym sektorze – np. śluby, klienci korporacyjni, podróże, zwierzęta czy w ogóle pójść w kierunku warsztatów fotograficznych. Profesjonalne podejście, odrobina pasji i solidne wykonanie zleceń na pewno da wyniki. A zadowolenie klienci w tym fachu chętnie polecają wszystkim w rodzinie i wśród znajomych usługi tego typu.
-
E-handel – dzięki Internetowi tak naprawdę bez większych barier i kosztów masz możliwość sprzedawać różne produkty i usługi, także „do” i „z” Norwegii. Potrzebna jest ci tylko strona i sklep internetowy obsługujący język norweski. Oczywiście trzeba pamiętać o wszystkich wymogach prawnych ze strony państwa norweskiego.
Jak założyć biznes w Norwegii?
Zanim podejmiesz decyzję o tym czy założyć firmę właśnie tu, powinieneś być tego świadomym:
-
Lokalizacja – weź po uwagę, że Norwegia to z jednej strony duży kraj, ale z drugiej brakuje mu obszarów metropolitalnych o znaczeniu międzynarodowym. Pamiętaj też, że działalność prowadzona jest tu w mniejszych miastach, a wielu pracowników mieszka poza nimi.
-
Kultura biznesu – poświeciliśmy jej trochę miejsca, wróć do tych słów i pamiętaj o skandynawskich wartościach pracy.
-
Pracownicy i świadczenia – podatek od ubezpieczeń społecznych w Norwegii jest dość wysoki dla pracodawców. Firmy działające tu muszą również oferować konkurencyjny plan emerytalny.
-
Transfer pieniędzy z Norwegii – warto być świadomym tego, że istnieją ograniczenia dotyczące kwoty waluty, którą można przywieźć i wywieźć z kraju.
-
Rejestracja firmy – każdy, kto prowadzi działalność w Norwegii, musi zarejestrować się w scentralizowanym rejestrze w Brønnøysund. Wówczas otrzymuje się norweski numer identyfikacyjny wymagany w przypadku np. umów czy faktur.
-
Numery identyfikacyjne pracowników – wszyscy pracownicy muszą uzyskać norweski osobisty numer identyfikacyjny (znany jako „numerem D”) przed rozpoczęciem pracy.
-
Rejestracja podatkowa –oczekuje się tu, że wszystkie podmioty wypełniają obowiązki sprawozdawcze i składają zeznanie podatkowe.
-
Ograniczenia importowe i celne – Norwegia nie jest członkiem Unii Europejskiej (UE), ale jest członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), co może powodować pewne wyzwania z powodu ograniczeń importowych i celnych.
-
Rachunki bankowe – każda nowa firma musi mieć konto bankowe, co jest nie tak szybkim procesem – może to potrwać nawet miesiąc. Ważne jest, aby wszystko dobrze sobie zaplanować.
Wszystkie formalne informacje dotyczącego zakładania biznesu w Norwegii znajdziecie na stronie internetowej Altin i tekstu o „Start and run business”.